* English
* Начало
* Карта на сайта
Център за изследвания и политики за жените
CWSP.bg on Facebook
София 1000, ул. „Цар Асен” №38,
телефон: ++359 2 981 04 73, E-mail: cwsp@cwsp.bg
НачалоЕ-училищеЗа ученициV - VІІ клас

Урок 3
Кой какво работи?

 

Какъв искаш да станеш като пораснеш? Лили мечтае да бъде графичен дизайнер, а аз искам да стана археолог. Май цялото ни семейство семейство се интересува от историята - сестра ми учи това в университета. Много ми е интересно, когато ми разказва разни любопитни неща от своите учебници и направо ми се ще да съм на нейно място. Но мама само се тревожи дали сестра ми ще си намери работа като завърши. „Все пак," обикновено казва накрая, „можеш поне да станеш учителка. Това е хубава професия за жена."

Не знам какво точно има предвид мама. Но понякога е трудно да разбереш възрастните.

А ти как мислиш? Има ли „женски" и „мъжки" професии кое точно ги прави такива? Нека направим заедно една бърза „мозъчна загрявка" ТУК.

 ПРОФЕСИИ ЗА ЖЕНИ И ПРОФЕСИИ ЗА МЪЖЕ В МИНАЛОТО

Векове наред хората са смятали, че жената не може прави друго, освен да се грижи за дома, за семейството и за съпруга си. Не е било допустимо уважаваната жена да работи извън дома си. В много страни жените не са имали собственост или възможност да купят къща или да спестят свои пари. Всичко, което са притежавали е било собственост на съпрузите им.

Това положение се е смятало за нормално: жените са създадени, за да се грижат за дома и другите, а мъжете - да поемат отговорността за осигуряване прехраната на семейството и да изкарват пари за своя труд. 

 

Разгледай картинката вляво. На нея е показано какво са работили жените през 19 век. Както виждаш, те са можели да бъдат учителки или гувернантки, шивачки или перачки. Може да се каже, че това са били възможностите за тях, ако им се е налагало да работят.

А мъжете - с какво са се занимавали те? Тъй като от тях се очаквало да издържат жена си и семейството си, те е трябвало да работят и да изкарват пари. Те са били в завода или адвокатската кантора, воювали са на фронта, но също така те са управлявали държавата и са били в парламента и правителството.

Схващането, че някои професии са по-подходящи за жените, а други - за мъжете, все още оказва силно влияние върху мисленето ни. Ти как мислиш? Провери мнението си в нашия ТЕСТ.

Такава е била обичайната ситуация до първата половина на 20 -ти век в най-развитите страни в Европа и в  САЩ. След Втората световна война, обаче, в така наречените „комунистически страни", жените вече са считани за  „майки, работнички и общественички ". Те били насърчавани дори да навлизат в „мъжките професии " и да работят като строителки, трактористки и т.н.

 

 

 

 

Но и днес в някои професии има главно жени, а в други - мъже. Защо се получава така?

Причините са много и са свързани помежду си.  В основата им са стереотипните представи, а на върха сигурно можеш да поставиш заплатите. Нашето общество приема, че учителската професия е подходяща за жените, защото на тях им е присъщо да се занимават с деца. Но тя става предимно „женска" професия в България от едва няколко десетилетия. Дори  в началото на 20 век за няколко години е действал закон, който забранявал на учителките да продължат да работят, след като се оженят! „Пригодността" на жените да работят като учителки очевидно не е свързана с пола им, а с това, което обществото смята за правилно.

 ОБРАЗОВАНИЕ, ПРОФЕСИЯ  И ... ПОЛ?

Но може би най-важният фактор е образованието, защото именно то ни подготвя за нашата бъдеща професия.

Затова е важно още в училище да си задаваме въпроса какви искаме да станем и да учим усърдно. Днес все повече се търсят добре образовани хора със солидни познания по езици и компютърни умения. И ако не се подготвяме за това още в училище, това си е загубено време.

Като че ли момичетата тук се справят по-добре - те са отличничките и винаги имат домашно. Дали защото не са зубрачки? Не, те просто са пораснали малко по-бързо, но момчетата ще ги настигнат бързо след две-три години.

 
 

Да, има разлики между това как се справят момичетата и момчетата на твоята възраст и те се дължат отчасти на това, че момичетата се развиват по-бързо и влизат в пуберския етап малко по-рано от момчетата. Този факт обаче не минава като извинение за откровения ти мързел да си прочетеш урока. Не пренебрегвай правото си и възможността да учиш. Защото макар това да е основно човешко право (виж Урок 5), за съжаление в много бедни страни децата са лишени от него. Можеш ли да познаеш дали са момичета или момчета и защо? Прочети ТУК.

Все пак, защо момичетата и момчетата се насочват към определени науки и дали наистина ги предпочитат или техният избор най-често се предопределя от приетите разбирания в обществото?

Ако ти е интересно да научаваш разни скучни числа и проценти, виж ТУК какви специалности завършват студентите мъже и жени в ЕС и в България. Нали това са техните бъдещи професии?

 

Традиционно се смята, че жените за не се интересуват от математика, наука и технологии. Обикновено това твърдение се подкрепя с аргумента „Няма големи учени жени, нали?". Но всъщност това не е така. Не вярваш ли? Прочети ТУК за някои известни жени учени.

Да, наистина знаем по-малко за велики жени-учени, защото те обикновено биват пренебрегвани в дебелите учебници. Освен това, до средата на 19-ти век жените не са били приемани в някои колежи в Европа и САЩ. В България едва през 1901  г. за първи път са допуснати студентки във Висшето училище. Жените не са имали същите възможности и достъп до знанието и науката и то доста дълго време, нали ? От друга страна, дори и не толкова признати, а понякога и забравяни, жените имат своя принос във всички области на човешкото познание от зората на цивилизацията.  Ако искаш да научиш повече за известни жени-философи и учени от древността, прочети ТУК.

Редица изобретения, които са направили живота ни по-лесен също са били открити от жени.  Но какво са изобретили те? Прочети ТУК за някои жени- изобретателки.

Но какво да учим? Трябва ли непременно някой да ни каже, че сме добри в нещо? И за това няма точни рецепти. Но със сигурност всеки един човек чувства кое го влече и му е интересно. Е, не говорим за любимите ти компютърни игри, освен ако не искаш да станеш най-добрият програмист или програмистка на най-успешната игра. Всъщност, ако успееш - ти наистина ще си щастлив човек, защото ще работиш нещо, което ти доставя удоволствие.

 ПРОФЕСИИ ЗА ЖЕНИ И ПРОФЕСИИ ЗА МЪЖЕ ДНЕС  

Днес законите в нашата страна ни дават право да работим каквото искаме, без значение от пола ни. Но дали традиционните представи за „подходяща" професия за мъж или жена играят роля в избора, който правим?

Какво се случва с едно момиче например, което иска да има професия, обикновено считана за мъжка? То ще срещне доста трудности по пътя си, които ще започнат още с избора на училище и университет и ще продължат на работното място, защото постоянно ще трябва да се доказва и да се сравнява с колегите си мъже. Но същото се случва и с момчетата, които харесват някоя "женска" професия. Ще ги гледат съчувствено или подигравателно дори, защото в такива професии обичайно не се изкарват много пари.

Представи си какво би станало, ако си на мястото на някое момиче, което иска да стане инженер или пилот. Или пък на момче, което смята, че е иска да стане социален работник или да работи като медицинска сестра ( дори на български език тази професия е само в женски род и сега тепърва се коментира как да се назовава - „медицински брат" или нещо друго!)?

Най-вероятно семейството ще ти посочи хиляди доводи. Може би, ако си момиче, ще ти каже да не кандидатстваш в училище, в което се изучават точни науки, защото ще ти бъде много трудно, или, ако си момче, ще те посъветва да не учиш за социален работник, защото това е по-подходящо за момиче и не е добре платено.  Да не говорим какво ще се случи, ако момче пожелае да работи като медицинска сестра - семейна катастрофа ...

 

    

 

Но днес все повече хора избират за своя професия това, за което имат призвание или им е интересно.

Най-добре би било във всички професии да има и мъже и жени и хората да се насочват към тях, защото имат интерес, умения и способности, а не защото те са „подходящи" за мъж или жена.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

Така би трябвало да бъде и сред хората, които ни управляват. Задавал ли си си някога въпроса кой всъщност взема решенията в държавата? Има много образовани жени - спомни си, че всяка година над 50% от завършилите университета са жени, но колко от тях са по „върховете на властта"? Ето ти няколко въпроса:

  • Колко са жените депутати в Народното събрание?
  • Имали ли сме някога президент жена?
  • Колко жени министри имаме сега?
  • Колко от кметовете са жени?

Провери своите отговори ТУК.

 

В България ние можем свободно да избираме какво да учим и полът ни не е пречка за това. Направи най-доброто за себе си и своите умения и способности. Ти си този, който решава какво да работиш и какво е подходящо за теб.

 

 

       

 

Модулът по равнопоставеност на половете за ученици е разработен по проект „Равнопоставени в училище - равнопоставени в живота", финансиран от Европейската младежка фондация към Съвета на Европа в рамките на Европейската младежка кампания за разнообразие, човешки права и активно участие „Всички различни, всички равни", дирекция „Култура и образование" на Столична община и собствени средства на Центъра за изследвания и политики за жените.

   

 
  Назад Горе За печат
За ученици
V - VІІ клас
Съдържание
Кой какво работи?
ТЕСТ за забавление
Знаете ли, че ...
Мозъчна гимнастика
Още по темата:
V - VІІ клас
Модул за V - VІІ клас
Урок 1
Урок 2
Урок 4
Урок 5
Факти и цифри

© 2003, Всички права запазени
Център за изследвания и политики за жените

Влез | Контакти | Условия за ползване | Карта на сайта
Сайтът е създаден от СТРАТЕГМА