* English
* Начало
* Карта на сайта
Център за изследвания и политики за жените
CWSP.bg on Facebook
София 1000, ул. „Цар Асен” №38,
телефон: ++359 2 981 04 73, E-mail: cwsp@cwsp.bg
НачалоЕ-училищеЗа ученициV - VІІ клас

Урок 5
Какво са правата на човека?

 

 

В училище днес видях черно-бял плакат с надпис "Всички различни - всички равни". Какво ли трябваше да означава това? И нали съм любопитен, прочетох по-дребните букви на плаката и разбрах, че след часовете ще се прожектира филм за  правата на човека. Отначало не обърнах внимание, защото ми се стори, че ще е скучно.  После се замислих и си казах, че един бъдещ откривател не може да пропусне шанса да види нещо ново. Но това, което най-много ме привлече, беше един кратък текст: "Важно: Аз съм специален".

Ти чел ли си го? Ако не си, виж го по-долу:

 
 

ВАЖНО: АЗ СЪМ СПЕЦИАЛЕН

автор - неизвестен

Аз съм специален човек, защото в целия свят няма и никога не е имало друг като мен. Никой няма моята усмивка. Никой няма моите очи, моя нос, ръце и глас. Не може да се намери друг човек, който пише точно като мен, има точно същия вкус за музика или за храна. Никой не вижда нещата около себе си, така, както аз ги виждам и никога не е имало човек, който да се смее или да плаче точно като мен. И това, което ме кара да се смея и да плача, никога не предизвиква точно същите сълзи и смях като моите. Аз имам уникален вид и брой способности. Е, винаги ще се намери някои, който да е по-добър от мен в нещо, но пък никой не може да повтори моето съчетание на талант, идеи, способности и чувства. Те са моите музикални инструменти, които ме правят уникална мелодия. Аз съм симфония.

Никой не може да изглежда, ходи, говори, мисли като мен и това ще е така завинаги. Затова съм толкова специален/на. Аз съм единствен/а по рода си в света и затова съм безценен/а. Заради това няма смисъл да подражавам на другите и се радвам, че съм различен/а.

Източник: School of Practical Childcare, Special needs Assistants Course (classroom),p.4 

 

 

Е, харесва ли ти? На мен също. Но каква е връзката му с правата на човека? 

По телевизията понякога казват в новините, че в еди-коя си страна се нарушават правата на човека и международната общност осъжда това. Но не ми е много ясно за какво точно става дума. Затова с Дани решихме да попитаме нашия учител какво всъщност представляват правата на човека. 

Разбира се, той не ни даде веднага готов отговор, а ни накара да помислим и да попълним един кратък ТЕСТ. Виж го и ти.

След това ни попита дали смятаме, че всички хора трябва да бъдат свободни или да са равни на другите. "Да, разбира се, това е толкова естествено!", отговорихме ние.

ХАРАКАТЕРИСТИКА НА ПРАВАТА НА ЧОВЕКА

Когато говорим за правата на човека, всъщност става дума за това, което имаме право да бъдем, да правим или да имаме.  Тези права ни защитават от хора, които биха могле да ни наранят. Повечето хора познават воите права - те знаят, че имат право да работят и да бъдат платени за труда си, да гласуват и да бъдат избирани. Но всъщност правата ни са много повече. А когато не ги познаваме, те могат да бъдат нарушени с дискриминация, нетолерантно отношение или робство.

Можеш да научиш кои са твоите права от един международен документ, наречен Всеобща декларация за правата на човека, създаден от Организацията на обединените нации след ужаса на Втората световна война, за да може всеки да знае какви са правата му, основани на свободата, справедливостта и мира. Прочети кои са твоите човешки права ТУК.

Децата също имат човешки права. Конвенцията за правата на детето посочва кои са те и как трябва държавите по света да ги спазват. Всяко дете трябва да знае своите права - прочети ги ТУК.

Правата на човека са права, които всеки човек притежава на основата на своята човешка същност. Те са естествени права, основани на човешкото достойнство и равнопоставеността и са гарантирани от законите.

 

Правата на човека  са неделими - нито едно право не е по-важно от останалите. Те са универсални и принадлежат на всички хора, независимо от пола, расата, религията, етническата им принадлежност. Те не могат да се отнемат или отричат със закон и винаги са обвързани със задържения. Правата на човека са се се развивали през годините с развитието на обществото и затова днес казваме, че те са ТРИ ПОКОЛЕНИЯ.

 

 ЖЕНИТЕ И ТЕХНИТЕ ЧОВЕШКИ ПРАВА

 

Представи, че живееш преди 150 години и си момиче. За нас, момичетата, ще е по-лесно, но момчетата трябва да се напънат повече. Знаеш ли всъщност какво е означавало тогава да си момиче или жена? Смяташ ли, че жените са имали същите права като мъжете - например да учат, да работят, да наследяват имущество, да гласуват? Не е било така в много държави, включително и в България.

Потърсихме какво за това пише в нашите учебници, но те ни казаха много - нито за времето преди 150 години и изобщо за миналото. Но добре, че сестрата на Дани учи история - тя ни помогна с малко повече информация. И ти можеш да я прочетеш ТУК.

Често смятаме, че само в далечното минало момичетата и жените не са имали права. А всъщност става дума за не толкова отдавна. Едва след края на 70-те и 80-те години на 20 век в света се поставя въпросът за нарушаването на човешките права на жените само заради пола им. Какво означава това? Че различни права на жените се нарушават, за разлика от тези на мъжете, и те биват лишавани от правото на образование или работа, карани да встъпват в принудителни бракове, стават жертви на домашно насилие и престъпления на честта, включително и убийства

Затова международната общност работи активно за защита правата на човека и в частност - правата на жените, защото най-често именно те не се спазват. Прочети повече за работата на Организацията на обединените нации и Съвета на Европа.

 

 ВСЯКО ПРАВО Е ОБВЪРЗАНО СЪС ЗАДЪЛЖЕНИЕ

Когато казваме, че всеки човек има права, трябва да сме наясно, че всеки човек има и задължението да уважава правата на останалите. Един известен съдия веднъж обяснил каква е връзката между правата и задълженията като казал: "Моето право да размахвам юмрука си свършва до върха на твоя нос". С други думи, човешките права не са безгранични.

Ние имаме права, но трябва да сме сигурни, че не нарушаваме правата на останалите хора. Правата и задълженията са като двете страни на една и съща монета. Те не могат да съществуват поотделно. Например, на моето право да изразявам свободно мнението си, противостои задължението ми да не наранявам останалите с думите си, да не лъжа и да не ги клеветя. На правото ми на образование, съответства задължението ми да не преча на съучениците ми да учат или на учителя да преподава урока.

 

 ПРАВАТА НА ЧОВЕКА И ЕЖЕДНЕВНИЯТ ЖИВОТ 

Представи си, че ти си от тази група хора, които не могат да се възползват от правата си. Не, не си мисли, че такива неща се случват само в бедните африкански страни. Нито пък, че правата на човека се отнасят само до "големите" неща в живота - свобода, равенство и т.н. Всъщност, те се отнасят най-вече до ежедневния ни живот. 

Например не можеш да ходиш на училище, защото семейството ти е бедно, имаш много братя и сестри, а някои трябва да помага в къщи. Или, че си момиче, а така ти се иска да играеш футбол и да си част от отбора. Майка ти и баща ти смятат, че си твърде малък/ка, за да участваш във вземането на семейните решения. Или, че си най-ниското момче в класа, което никога не вземат в отбора по баскетбол, дори да си бог на кошовете. Момчетата от по-горните класове те заплашват постоянно, викат ти „очилато магаре" и още какво ли не. Може да се случи на всеки нали?

Какво мислиш за подобни ситуации? Те нарушават ли твоите права? Провери своето мнение и отговори на въпросите за МОЗЪЧНА ГИМНАСТИКА.

 

Да, вярно е, че правата на човека са защитени със закони и конвенции, но всъщност съществуването им зависи най-вече от нас самите.

Затова е толкова важно да разбираме, че всички ние сме специални и уникални човешки същества и да уважаваме и спазваме правата на другите. Само тогава светът наистина ще стане едно по-добро място.

 

 

 

       

 

Модулът по равнопоставеност на половете за ученици е разработен по проект „Равнопоставени в училище - равнопоставени в живота", финансиран от Европейската младежка фондация към Съвета на Европа в рамките на Европейската младежка кампания за разнообразие, човешки права и активно участие „Всички различни, всички равни", дирекция „Култура и образование" на Столична община и собствени средства на Центъра за изследвания и политики за жените.

   

 
  Назад Горе За печат
За ученици
V - VІІ клас
Съдържание
Какво са правата на човека?
Знаете ли, че?
ТЕСТ за забавление
Мозъчна гимнастика
Още по темата:
V - VІІ клас
Модул за V - VІІ клас
Урок 1
Урок 2
Урок 3
Урок 4
Факти и цифри

© 2003, Всички права запазени
Център за изследвания и политики за жените

Влез | Контакти | Условия за ползване | Карта на сайта
Сайтът е създаден от СТРАТЕГМА